100 let značky Citroën

Logo tohoto auta vzniklo díky Citroënově patentu – kolu s ozubeným šípem.

Na začátku 20. století se začalo dařit automobilovému průmyslu. Hodně jmen bylo v té době známých, v Evropě bylo v té době velice známé jméno André Citroën. Jeho vlastní jméno bylo Limoenman, ale jelikož byl židovského původu, přestěhovali se do Francie a začali si říkat rodina Citroën.
citroen oldtimer

Když ve svých dvaadvaceti letech navštívil Polsko, místo narození jeho matky, všiml si šípového ozubení na dřevěných kolech, které se používalo s čerpání vody. Investice úpravy tohoto kola se mu vyplatila, patent též.

André před první světovou válkou sbíral různé technické vymoženosti tehdejší doby. V roce 1908 zvýšil výrobu automobilů automobilky Mors ze 125 vozů na 1200 vozů za rok.

V průběhu první světové války přesvědčil francouzskou vládu, že potřebují moderní zbrojovky. Dokázal denně vyrobit i 10 000 granátů. Již během války měl sen, že po jejím skončení bude mít vlastní automobilový koncern. Díky našetřeným penězům z války zřídil podle Henryho Forda, první automobilku v Evropě.

Právě před 100 lety, v roce 1919, vyjel z automobilky první sériově vyráběný automobil, Citroën Typ A. Tento vůz měl osmnáct koňských sil. V jeho prodloužené verzi (měřil skoro 4 metry) dokázal jet až 65 km/h.  Na konci roku 1919 si mohl André blahopřát, vyrobil denně 30 kusů těchto automobilů. O deset let později jeho automobilka vyráběla ročně 100 000 vozů. Překonal dokonce i svého největšího konkurenta, Louise Renaulta.
citroen kaktus

Přitom jeho služby konečným zákazníkům se neomezují pouze na automobily, ale půjčuje lidem i peníze. Na počátku 30.let mu navrhl konstruktér André Lefébvre model Traction Avant, byl to první sériově vyráběný vůz, který měl motor vpředu, pohon předních kol a a samonosnou karosérií. Jeho výroba ovšem začala v době, kdy továrna upadala do finančních problémů v roce 1934. V prosinci téhož roku ji převzal největší věřitel, výrobce pneumatik Michelin, ale výroba zůstala úplně stejná. Byl vyráběn až do roku 1957, a byl to jeden z prvních citroënů v dějinách automobilů. Mezi ně řadíme i tzv. “kachnu“ 2CV nebo DS.

André Citroën zemřel 3. července 1935.